"Si dejas de aprender, dejas de enseñar" (Joan González)

2011/08/31

BUSCANDO LA FELICIDAD EN EL BALONCESTO

Mientras entrenas, buceas por la pista buscando síntomas de felicidad como el que lo hace cuando busca coral.

Cada vez es mas difícil encontrar coral y no solo por que este prohibido, por que casi no existe. Las aguas son cada vez mas sucias, y es complicado tener momentos de euforia cuando navegando por las profundidades divisas, eso tan preciado que llevas tiempo buscando.
A los entrenadores, o a mi, no quiero generalizar, cada vez hacemos mas búsqueda de la felicidad con mínimos resultados. Tan solo la pasión por nuestro deporte, hace que veamos coral donde a lo mejor hay una hierba que se le parece.

Hemos de sumergirnos, muchas veces a pulmón, para aguatar la presión de los directivos, o su mala gestión, no intencionada por supuesto. Si te ahogas en esta inmersión será un problema tuyo, por que nadie, absolutamente nadie, te va a llevar una bombona de oxigeno para que puedas respirar. Al principio todo es “muy guay”, pero el día a día se hace duro y acabas por abandonar, buscando en un rincón, donde te puedes hacer daño, y tampoco estas seguro que de allí saldrá un premio importante.

Así pues diriges todos tus esfuerzos a la pista de 29m x 15m. Allí tampoco encuentras con algo que soñabas. Con la disciplina, con la pasión, con la implicación, con la responsabilidad y con los valores que ti te han enseñado.
Así que sales del agua por que el tiempo ha terminado, coges el coche y vas pensando que haces en este mundo del deporte, donde todas tus referencias parecen haberse modificado. Antes buceaba y no solo encontraba coral, el agua era fresca, el color del mar un azul intenso, y la brisa cuando asomabas la cabeza, limpiaba todo tu espíritu. Ahora no. La pregunta es si hemos de cambiar nosotros, si hemos de ser capaces de asimilar que esto ya no es como hace unos años y que ahora toca recoger las latas de cerveza que la gente deja cuando sale a navegar.

Los entrenadores no deberíamos ser los basureros de la falta de todos estos valores, o si, pero que nos lo digan antes.

Yo no quiero que los entrenadores tengan dificultades para montar una cena con su grupo y hablar de sus inquietudes, más alla de un balón.

Yo no quiero que los entrenadores no sean escuchados cuando comparten su saber y alguien les dice que no hay nada que aprender.

Yo no quiero que los entrenadores lleven el equipo en su cabeza a todas horas y que su grupo solo tenga en su cabeza el entrenamiento de dos horas.

Yo no quiero que los entrenadores se emocionen cuando ven a su equipo defender, implicarse y crecer, y los jugadores solo crezcan cuando hagan acciones de encestar.

Yo no quiero que el entrenador sea el motor de un tren, donde los jugadores no son capaces de apretar la manilla de emergencia y prefieren estrellarse por que el entrenador va el primero.

Quiero seguir emocionándome y encontrando la felicidad oliendo las canchas de baloncesto, respirando el poder de un vestuario cambiándose para competir, mirando a los ojos de mis jugadores y ver en ellos la pasión que transmite este magnífico deporte, y saludando a mi colega, con la sinceridad mas absoluta, antes de un partido que ya no se volverá a repetir pero que quedara grabado en nuestra memoria.

Se que llego a mi fin, y no por falta sentimientos, sino por no saber transmitir toda esta felicidad que durante años he cosechado de grandes grupos de jugadores y de personas.

Ahí queda mi reflexión mas sincera.

13 comentaris:

  1. Espectacular! Un entrenador que siente esto nunca llega a su fin ;-)

    ResponElimina
  2. He arribat fins aquí a llegir-te gràcies al Xavi, però ha estat un autèntic plaer. Tan breu com precís, tan contundent com real i de fet, tan desencoratjador com encoratjador, per contradictori que sembli.
    Gràcies i sort, i potser algun dia podem fer el sopar que tenim pendent amb el Joanet.

    Àlex

    ResponElimina
  3. Àlex...però quin Àlex, gràcies pel comentari

    ResponElimina
  4. La felicitat l'obtenim quan som capaços de gaudir molt més del procés que de la finalitat. En tot el procés del dia a dia entrenant es produeixen moltes emocions que van omplint el cabàs de la felicitat i que ens ajuden a viure millor.
    Gran comentari Joan!!! Un plaer formar part del teu procés.

    Xevi To

    ResponElimina
  5. Hola Joan, bones reflexions, encara que al final diguis que arribes al teu final, tampoc ha de ser així, com tu sempre bé dius, cada dia que passa es un dia menys que et queda d'entrenador, però espero i desitjo pel bé del nostre esport, que te’n quedin molts de dies.
    Un dels problemes que teniu els bons entrenadors, es que la majoria treballeu com a professionals i esteu governats per uns aprenents de directius, que no deixen de ser bons afeccionats ben intencionats.
    Però de moment es el que hi ha, amb el temps espero que tots els clubs s'hagi de professionalitzar, per el bé de tots.
    Una abraçada Joan, tenim pendent una sortida motard.

    Salut.

    J.V.

    ResponElimina
  6. No estic molt al corrent del mòn del basquet però sempre m'ha agradat llegir els teus comentaris. Ets un gran entrenador i ho dones tot a cada moment. Quan ens entregem al 100% en les coses, tendim a sentirnos decepcionats si els demès no responen. Això es produeix perque no tots esperem el mateix de la mateixa situació. Ho vivim diferent uns dels altres. Entenc com et sents. De vegades defallim en l'intent perque estem sols davant un mòn de sentiments contradictoris. No defalleixis tu també. Tens massa que oferir i per poc que s'impliquin els demés, sempre et quedará la satisfacció de saber que has fet la feina ben feta. Potser, només potser, de vegades em de baixar el llistó i no capficar-nos en el que no podem controlar. Ânim i deixa que el més important de les coses menys importants et segueixi omplint. Una abraçada

    ResponElimina
  7. Un entrenador que pensa com tu, no pot no, no ha de finalitzar la seva tasca pel bé del bàsquet de formació. Y de la formació d'entrenadors com nosaltres. Amb paciència els teus pensaments cada cop seràn més compartits entre d'altres.

    Sort!

    ResponElimina
  8. Gràcies pel teu comentari

    ResponElimina
  9. Hola Joan,
    Després de parlar-ne vas publicar un article que deia: "entrenar, fins quan?" i feies aquesta reflexió:
    "Però encara us diré mes, hi ha una cosa per damunt d’aquestes sensacions, i es veure com un jugador o jugadora que ha estat en el teu equip, dignifica aquest esport amb la seva posada en escena, i alguns i algunes perpetuen aquest esport, fent el mateix que fem nosaltres: entrenar, ensenyar, educar en valors mitjançant l’esport...hi ha alguna cosa mes plaent que això???"

    La teva última reflexió dóna encara més força en seguir en aquest esport.

    Una abraçada molt forta.

    Xavi

    ResponElimina
  10. Moltes gràcies Xavi, es gratificant llegir els vostres comentaris

    ResponElimina
  11. Hola Joan,

    crec que molts de nosaltres sentim aquesta mateixa sensació que tú descrius perfectament. Moltes vegades, com diu algun dels comentaris anteriors, no tots vivim i esperem el mateix de aquesta mateixa situació, i és per això que trobem aquesta mena de mur que ens separa.
    Espero de tot cor que segueixis amb la teva tasca, la teva gran tasca en aquest esport que tant ens apassiona.

    Gràcies i molta sort en aquesta nova temporada,

    LLuís Escudero

    ResponElimina
  12. Gràcies LLuís, un plaer que m'escriguis

    ResponElimina